Kuva-analyysi Ole Kandelinin maalauksesta Nuorallatanssija (1944)

Valoa kohti

 

Päätin tehdä kuva-analyysin maalauksesta nimeltään Nuorallatanssija. Maalauksen on maalannut Ole Kandelin vuonna 1944, ja se on nykyään Ateneumin kansallisgalleriassa. Maalaus on tehty öljymaalilla.

 

Nuorallatanssija-maalaus esittää nuoralla kävelevää nuorallatanssijaa. Ensimmäiseksi tulee mieleen, että nuorallatanssija esiintyy jonkinlaisessa sirkuksessa, mutta taustan minimaalisuudesta on vaikea päätellä, missä hahmo oikeasti on. Ainoa viittaus olinpaikasta näkyy sakkilautaa muistuttavana laatoitettuna lattiana sekä hieman kohdevaloa muistuttavana valonlähteenä jossain kuvan ulkopuolella.  Valo on ikään kuin kohdistunut nuorallatanssijaan ja hänen edessään olevaan matkaan. Itse tarkemmin katsoessani tajusin, että “lattia” voisikin olla jonkinlainen turvaverkko nuorallatanssijalle.

Ainoa hahmo, joka kuvassa näkyy, on nuorallatanssija. Hahmon selkä on katsojaan päin, ja hän vaikuttaa olevan täysin keskittynyt tasapainoonsa ja kävelyynsä, ottaen huomioon hänen katseensa suunnan. Nuorallatanssijan kasvot eivät ole tarpeeksi yksityiskohtaiset saamaan tarkkaa kuvaa hänen tunnetilastaan, joten hänen suhtautumisensa olevaan tilanteeseen on mysteeri.

Ensimmäinen asia, johon katse kuvassa kiinnittyy, on nuorallatanssija. Hänet on sijoitettu tarpeeksi keskelle kiinnittämään huomion, ja hänen kirkkaat ja vaaleahkot vaatteensa hyppäävät esille tumman taustan edessä. Tarkemmin huomio kiinnittyy ensimmäisenä hahmon kasvoihin, sillä ihmiset yleensä kiinnittävät huomion kasvoihin ja niitä muistuttaviin asioihin. Tämä johtuu siitä, että ihmisten on joskus ollut tärkeä nopeasti määrittää vastapuolen tunnetila, jotta siihen voi reagoida tarvittavalla tavalla.

 

Maalauksessa sommittelu, värimaailma sekä muodot ovat mielestäni merkityksellisimpiä.

Maalaus on pystysuunnassa, ja monet viivat kuvassa ovat diagonaalisia. Tämä antaa kuvalle aktiivisemman vaikutelman, mitä se voisi olla, jos viivat olisivatkin vaakasuuntaisia. Pidän maalauksessa siitä, miten lattian tai verkon ruudukko toistuu myös nuorallatanssijan vaatteissa, mikä saa maalauksen näyttämään yhtenäisemmältä.

Maalauksen värimaailmaan kuuluu paikoittain voimakasta kontrastia, esimerkiksi nuorallatanssijan hatun ja maalauksen taustan välillä. Erityisesti maalauksen taustassa esiintyvät tumma ruskea ja vaalea turkoosi ovat vastavärejä, jotka mielestäni sopivat hyvin yhteen, mutta myös voimistavat kontrastia maalauksessa. Pidän myös punaisesta sävystä, jota näkyy hieman mm. hahmon ulkoreunassa. Se toimii hyvin tehokeinona nostamaan hahmoa taustasta lisää. Oikeaa maalausta, eikä valokuvaa, katsottaessa maalauksen ruskeat pinnat vaikuttavat myös punertavammilta, mistä itse pidän paljon.

Nuorallatanssijan etenemissuunta kohdistuu oikealle yläkulmaan. Tämä yhdistettynä oikean yläkulman valomäärään antaa vaikutelman, että nuorallatansijan suunta on kohti onnistumista, kunniaa ja yleisesti positiivisia asioita. Suunta, josta nuorallatanssija sen sijaan tulee, on pimeää ja vasempaan alareunaan kohdistuvaa, joten se vaikuttaa negatiivisemmalta. On kuin nuorallatanssija olisi noussut vaikeudesta ylöspäin kohti parempia asioita.

Nuorallatanssija sijoittuu lähemmäksi kuvan yläkulmaa kuin täysin keskelle. Tämä antaa enemmän huomiota sille, mitä nuorallatanssijan alla on, eli pudotukselle. Tämä kasvattaa riskin ja vaaran tunnetta kuvassa.

Kuvan rajaaminen on kiintoisa, sillä nuoran, jota pitkin nuorallatanssija kävelee, loppua ei näytetä. Nuorallatanssijan päämäärä pidetään piilossa, joten se, mikä häntä odottaa toisella puolella, on vain arvattavissa.

 

Kun maalausta lähtee tutkimaan, siitä löytyy mielestäni helposti tietynlainen viesti. Nuoralla käveleminen usein on metafora jollekin vaikealle tai vaaralliselle tehtävälle tai matkalle. Pienikin virhe voi aiheuttaa horjahduksen, jonka myötä nuorallatanssija putoaa. Tämän seuraukset voivat vaihdella, mutta mitään positiivista ei yleensä tapahdu.

Valon suunta maalauksessa sanoo mielestäni paljon nuorallatanssijan päämäärästä. Valoisinta kuvassa on nuoran oikeassa päädyssä eli suunnassa, johon nuorallatanssija on kävelemässä. Tämä kuvastaa sitä, että nuorallatanssija tavoittelee nuoran loppuun pääsyä sekä että nuoran oikeassa päädyssä on odotettavissa jotain positiivista, esimerkiksi kunniaa tai loistoa. Jos valo esimerkiksi tulisi nuorallatanssijan alta, se kuvastaisi houkutusta luovuttaa vaikeassa tilanteessa, sillä pudotus olisi valoisampaa kuin nuoran loppuun pääsy.

Mielestäni kuvassa on samaan aikaan sekä levoton ja vaarallinen että hiljainen ja keskittynyt tunnelma. Kontrasti, vastavärit sekä tilanteen vaarallisuus tuovat jännitystä ja levottomuutta kuvaan, mutta kuvan minimalistisuus tuo keskittyneen ja hiljaisen vaikutelman. Nuorallatanssijalla ei ole häirikkeitä ympärillään, ja hän on vapaa keskittymään vain nuoralla kävelemiseen.

Koko kuva voisi kuvastaa elämää ja sen vaikeuksia. Epäonnistuminen ja luovuttaminen on erittäin lähellä, ja tulevaisuus saattaa olla ainoa toivo jatkamaan.

 

Valitsin tämän maalauksen, koska rakastan sen värejä ja tunnelmaa. Yllätin myös itseni, sillä usein pidän hyvin monimutkaisista ja yksityiskohtaisista maalauksista, mutta silti pidin tämän maalauksen minimaalisuudesta. Muun muassa taustan maalauspinta on minusta hyvin kaunista, kiehtovaa ja puoleensa vetävää. Maalaus on yksinkertaisesti kaunis.

Posted by Anni Hakonen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *